STARY SĄCZ

45 Starosądecki Festiwal Muzyki Dawnej (Omnia beneficia)

Omnia beneficia
„Wszystkie dobrodziejstwa”, jakie płyną z obecności Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej na scenie muzycznej od czterdziestu pięciu już edycji, trudno zliczyć. Festiwal jest najstarszą w Polsce i jedną z najstarszych w Europie cyklicznych imprez poświęconych muzyce dawnej. Zalicza się do najważniejszych wydarzeń kulturalnych miasta i regionu. Stał się renomowaną i powszechnie cenioną platformą współpracy i wymiany doświaczeń kilku pokoleń artystów. Nade wszystko zaś ma swoją wierną publiczność, wyczuloną na doświadczenie piękna i kunsztu.
Jubileusz czterdziestu pięciu edycji jest wprawdzie tylko przedsmakiem nadchodzącego półwiecza, ale już przy tej okazji odwołujemy się do pierwszych słów średniowiecznej
kompozycji, która nadzwyczaj szczęśliwym trafem zachowała się w starosądeckim klasztorze Sióstr Klarysek, od której Festiwal wziął swój początek i która jest jego stałym „hejnałem”.
Jesteśmy za wszystkie dobrodziejstwa głęboko wdzięczni tym, dzięki którym Festiwal zaistniał, rozwijał się przez dekady i nadal kwitnie.

Tę jubileuszową edycję poświęcamy właśnie jubileuszom. Kolejne koncerty osnute są wokół okrągłych rocznic związanych z kompozytorami i ich dziełami. To, rzecz jasna, jak zawsze tylko pretekst do posłuchania dobrej muzyki, ale przy okazji również do wydobycia z lamusa twórców i utworów, o których przeważnie (a niesłusznie) nie pamiętamy. Rocznice są też bardzo ludzkim doświadczeniem, związanym przecież z naszym zwyczajem i potrzebą odmierzania czasu. Umieszczenie konkretnych dokonań na „osi czasu” porządkuje nasz świat doznań.
Stawiając kolejne znaczniki co pięćdziesiąt lat, odkrywamy oszałamiającą różnorodność dziedziny sztuki, którą łącznie nazywamy „muzyką dawną”. Czy takie wspólne określenie
cokolwiek nam jeszcze mówi? Niewykluczone, że zostanie z nami jako przejaw pewnej dwudziestowiecznej tradycji, która przecież nieustannie się modyfikuje. W tym wspólnym zbiorze mieści się wiele odrębnych stylów, wręcz odrębne światy: Pacelli, Byrd, Rossi, Abel – istny kalejdoskop, w który jednak warto popatrzeć. Constans to Bach. I do niego, jak do centrum tego wielkiego uniwersum muzyki, zawsze wracamy.

Program 45 edycji:
niedziela 25 czerwca 2023, Czerwony Klasztor (Słowacja) – Prolog Festiwalu
1723: Carl Friedrich Abel, Krzysztof Firlus – viola da gamba, Anna Firlus – klawesyn

środa 28 czerwca 2023, kościół św. Elżbiety,
1623: Asprilio Pacelli i muzyka na dworze Zygmunta III Wazy
Vasa Consort, kier. art. Marcin Szelest

czwartek 29 czerwca 2023, IMO Galeria
1623: William Byrd i Parthenia
Alina Rotaru (Litwa) – klawesyn

piątek 30 czerwca 2023, IMO Galeria
1773: Carl Philipp Emanuel Bach – Sinfonie hamburskie
The Violin Consort i Marta Niedźwiecka – klawesyn

sobota 1 lipca 2023, kościół św. Elżbiety,
1623: Salamone Rossi – Il mantovano Hebreo
Profeti della Quinta (Szwajcaria), kier. art. Elam Rotem

niedziela 2 lipca 2023, kościół św. Elżbiety,
1723: Johann Sebastian Bach – Magnificat
Capella Cracoviensis, dyr. Jan Tomasz Adamus

Obowiązuje wykupienie folderu programowego na cały festiwal w cenie 15 zł, który pełni rolę „karnetu festiwalowego na okaziciela”. Wstęp dla posiadaczy folderu programowego na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Aktualności

1679.org starosądeckie wieczory organowe 

1679.org starosądeckie wieczory organowe PROGRAM Podczas pierwszego koncertu Marcin Szelest wykona utwory z tzw. „Warszawskiej Tabulatury Organowej”, jedynego znanego polskiego rękopisu muzyki organowej z ostatnich

Magnes Turysty

Magnes turysty Magnes turysty to projekt powstały z myślą o turystach, kolekcjonerach i zbieraczach odwiedzających miasta w całej Polsce. Dzięki naszej współpracy z lokalnymi samorządami,

Skip to content